Sunday, July 25, 2010

Pembongkaran Bacaan Kalimah Syahadah seorang Guru Pengganti di UITM??



Ok, tajuk entry ku kali ini agak panjang.
Kasi alert sikit kerana tersangatlah penting.

AWAS!!

Bacaan KALIMAH SYAHADAH salah dalam Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia(PSSCM)
Benarkah??


Aku pun x dapat detect pe yang lainnya. Tapi di UiTM sudah tersebar mengenai perkara ini.
Ada pihak meletakkan flyers di merata tempat di dalam UiTM. Antaranya di raga motor dsb..

Antara isi yang terkandung :

Seluruh umat Islam dinasihati agar menjauhi segala aktiviti, keahlian atau program yang dijalankan oleh Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia(PSSCM) walau di mana jua..

Kini mereka sedang cuba memerangkap pelajar-pelajar di UiTM seluruh Malaysia.


241 comments:

1 – 200 of 241   Newer›   Newest»
EDDIE YUSTIN said...

terima kasih atas info....

ecah said...

juz info jerk..
kesahihannya masih lom pasti lg..

mi3ra said...

hmm, nasib x pnah nk msk jd ahli silat
hehe
nice info
tq

Zairie Husin said...

hmm... sy ahli silat cekak malaysia.. korang yg komen nie, jgn wat spekulasi atau andaian yg bukan2.. guru2 silat cekak malaysia ilmu dorang jauh lebih tinggi dari kita...
allahyarham ustaz hanafi kata
" dengar boleh percya jgn.. kalau takot binasa diri, neredar lah dari situ "
sebelum wat entry yg boleh menimbulkan spekulasi negative, fikir dahulu... kamu masuk dulu silat cekak baru kamu kan tahu kesahihan nya... salam..

ecah said...

sbb tu la nk tnye pndpt org..mslhnyer dah kecoh kt uitm sendiri..siap edar flyers sume..cube kalo betul?then sume yg join tersesat camne pulak??silat ni dah wujud lame dah tp nape baru skrg org nak pertikaikan??mesti ade reason dia..ape salahnya kalau juz nak alert org..bukannyer buat spekulasi -ve..ade nampak ke sy sendiri mengiyakannya???

suarajagat said...

mungkin wajar dibaca di sini :

http://suarajagat.wordpress.com/2010/06/10/tazkirah-sj-ucaplah-syahadah-dengan-betul/

eelobor said...

tak berapa jelas dia punya sound

Anonymous said...

"Jika sekadar sampai pada kulit sahaja tanpa "roh" silat yang sejati ia tidak layak menerima warisan pusaka. Jika diterima juga ia dianggap perampas kerana tidak mempunyai peribadi amanah. Bila sudah ada amanah dan peribadi keimanan yang sejati barulah ia layak menjadi GURU. Jika tidak maka guru itu ibarat kencing berdiri, murid kencing berlari. Pelajar dengan guru demikian bermakna seseorang itu akan menjadi bertambah jahat, bongkak dan sombong. Sebaliknya guru yang sebenar guru (murshid) mempunyai telatah dan peribadi yang tinggi, boleh memimpin ke jalan yang diredhai Allah".

Berlaku rampasan kuasa secara sistematik dalam PSSCM yang membawa kepada naiknya seorang yang tidak layak menjadi guru.....

Anonymous said...

mcm mana jadi guru kalau syahadah pun tak betul lagi..agaknya tuhan nak tunjuk kat makluk tentang jahatnya 'guru' ini..macam mana dengan pelajar yang akan mengiyakan syahadah macam tu?

Anonymous said...

mungkin syahadah dia dah dibetulkan, mungkin masih lagi salah, mungkin kejap betul kejap salah...

Anonymous said...

Guru baru yang dimaksudkan ialah YB Datuk Haji Maideen Kadeer Shah (Nama IC:- Saithu Maideen Katarisha)bukan merujuk kepada Guru yang digulingkan Tuan Haji Ishak bin Itam.

Anonymous said...

...yang menggulingkan....bukan digulingkan.

Gunakan Bahasa Kebangsaan Kita...gunakan betul-betul...

JANGAN CAKAP/TULIS mcm paria..

Anonymous said...

http://sapahabaq.blogspot.com/

Anonymous said...

Para pelayar,

Isu syahadah ini suatu isu besar, melibatkan aqidah kita sbg umat Islam.

Kalau tengok video tu, niat budak2 yg diijazahkan tu adalah nak belajar silat.

Dan bila diijazahkan dgn syahadah yang BATIL, agak2 berkat ke tak ilmu yg nk dipelajarinya tu?
Bkn setakat ilmu silat, tp ilmu2 yg lainnya, agak2 melekat ke...?

Kami minta anda semua fikirkan hal ni.

Kalau benarlah Saithu itu guru, tak mungkin syahadahnya salah.

Anonymous said...

orang melayu dah tak-kisah : http://xxx-kisah.blogspot.com/

Anonymous said...

kepada ecah.. sila scan and upload flyer yg tersebar kat uitm... plz ecah.. gerenti kecoh ..

ecah said...

ntah mne perginyer ntah flyers tuh..

don.anaz said...

awak ahli PSSCM Uitm ker..? Dan video ni pun dari sana juga ker..?

- anaz PSSCM Kliuc -

ecah said...

@don.anaz
sy bkn ahli PSSCM uitm..video ni gak sumbernyer x pastilah di mana..cuma kami ada dapat flyers mengenai perkara ni yang minta student uitm supaya berjaga2..

Anonymous said...

semoga kita semua terpelihara dari kesesatan guru-guru yg tersesat di dalam negara ini.

saya ahli silat cekak juga, tapi saya tak menerima perampas seperti dalam kes video ni...guru silat cekak hanya seorang dalam satu masa, jika ada 2 maknanya yg satu lagi tu tak betul..yg mengucap syahadah tak betul tu bukan guru sebenar, dia perampas dan menipu orang2 melayu. dia pun bukan orang melayu sebenarnya...nama dia pun saithu maideen katharisa...

aduh...... said...

heran... pelajar IPT telah dihantar mak bapak utk belajar tinggi2 agar mengembalikan ketuanan Melayu dan kesucian Islam satu hari nanti... tapi boleh kena tipu dek bangsa lain yg jelas pembohong.....

Melayu kena tipu kerana takut dan taksub terlampau sangat degan guru keling mereka ini.

Ambil lah kisah hal kes ini dan siasat betul2. memang guru keling PSSCM ni seorang yang pembohong bila bicara demi untuk mentokohkan dirinya sendiri....

sehingga ada kata2 bahawa syahadah yang dilafasnya itu adalah syahadah yg direct kpd Tuhan tanpa perantaran.

Jika benar! haruskah kita benarkan guru seperti ini terus membohongi anak2 melayu melalui PSSCM di seluruh IPT?

Anonymous said...

saya cuma nak tau...

macam mana korang tau benda tu betul ke salah?? korang dah dengar sendiri ke dia ucap syahadah...

sy bg komen ni bkn apa... mungkin ada yg taksub pada background haji maydeen sorang keling...

keling pun dia tetap org Islam...
jgn buruk sangka kat org islam..

lagi satu..ada yg kata rampasan kuasa, sy dah try tengok kat laman web rasmi psscm dan memang ada penyerahan amanat pada dato maideen..

http://www.silatcekak.org.my/index.php/informasi/video-terkini/peralihan-kepimpinan.html

betul ke ni rampasan kuasa???
kalau betul mksud nya pak Ak x layak lh nak jadi guru sebab takut ngan dato hj Maideen ni smpi sanggup bagi amanah kat guru keling tu...macam tu ke sikap sorang guru yg korang nak ikut,

sapa2 boleh bagi jawapan?? saya nak jawapan ye... jgn mencarut benda lain plak...

saya paling x suka org menjadikan isu latarbelakang kaum sebagai hujah...sebab saya sendiri bukan melayu tp sy Islam...

Nabi Muhammad sendiri x pnah pun nak tengok latarbelakang seseorang sebagai kelayakan nak jadi pemimpin..

saya lebih suka orang confirmkan perkara ni betul2 ngan org nya.. klu salah report lh kat jabatan Islam..

saya harap kita bersatu sebagai Islam bukan Bersatu sebagai kaum...

Anonymous said...

Kpd Anonymous August 25, 2010 10:22 AM

Sebelum saya menjawab persoalan di atas, saya minta saudara/i merujuk kepada kamus makna perkataan 'taksub' dan penggunaannya...penulisan anda menunjukkan tahap Bahasa Melayu anda sgt lemah..

Jawapan saya ecara ringkas...


Persoalan Pertama: Soal Salah-Betul Ucapan Syahadah Datuk Saithu

Selain dari 3 rakaman video yang sempat dirakam, Datuk Maideen telah berkali-kali melakukan kesalahan ucapan syahadahnya dalam majlis Pengijazahan Asas. Ramai saksi yang bersedia untuk memberi keterangan. Seterusnya, mengapa Datuk Maideen masih lagi bersikap bacul kerana tidak berani menjawab persoalan ini walaupun telah ada permintaan dari ahli (secara bertulis) meminta penjelasan beliau.


Persoalan Kedua: Berkenaan Bangsa

Antara Perkara yang ditekankan dalam Seni Silat Cekak ialah memberi kesedaran kepada bangsa melayu tentang mempertahankan hak dan pusaka bangsa melayu. Adalah tidak munasabah Seni Silat Cekak ini dipimpin oleh orang yang bukan dari keturunan Melayu. Penolakan sebahagian ahli kepada kepimpinan Datuk Saithu Maideen bukanlah kerana beliau dilahirkan sebagai keling, tetapi Seni Silat Cekak ini adalah HAK BANGSA MELAYU.


Persoalan Ketiga: Rampasan Kuasa

Dalam Perlembagaan Persatuan Seni Silat Cekak jelas memperuntukkan bahawa jawatan Guru Utama PSSCM adalah seumur hidup, maka tidak ada apa-apa jalan bagi sesiapa pun melantik Guru Utama baru selama mana yang masih ada itu masih hidup.

Tidak ada 'hitam putih' Tn Hj Ishak meletak jawatan sebagai Guru Utama mahupun Presiden PSSCM.

Persoalannya...'mandat' apa yang diserah?

Sbg cth sila rujuk berbualan antara Tn Hj Ishak dan En Mad Radhi berkenaan penyerahan mandat...Tn Hj Ishak pernah berkata kepada En mad Radhi bahawa dia tak tahu nak serah kerana Ust Hanafi juga tak serah kepada dia...Krisis 93-94 juga bermula apabila ada pihak mengatakan n Hj Ishak telah menterah mandat perguruan.

Dari segi kefahaman..."dalam satu masa hanya satu guru sahaja, kalau ada 2 maka yang satu lagi batil".

TIDAK TIMBUL ISU TN HJ ISHAK TAKUT KEPADA DATUK MAIDEEN.


Persoalan Keempat: Hujah Latar Belakang Bangsa

Isu ini adalah tentang kelayakan.

Oleh kerana tidak mahu menyentuh soal perkauman, maka isu ini dikecilkan dan diringkaskan kepada soal Datuk Saithu seorang keling perampas jawatan Guru Utama Seni Silat Melayu yang asli. Isu sebenar adalah lebih besar dari ini. Saya pohon agar saudara/i menggunakan akal fikiran dalam menimbang perkara ini...saya fikir pelajar-pelajar diperingkat universiti sudah cukup faham tanpa perlu dipanjang lebarkan perbincangannya.


Persoalan Kelima: Nabi Muhammad tak pernah tengok latarbelakang seorang pemimpin.

Saya nasihatkan kepada saudara/i agar berhati-hati membuat kenyataan, belajarlah ilmu sirah nabi dan rajin-rajinlah duduk dalam majlis pengajian hadis.


Persoalan keenam: Laporan Kepada Jabatan /pihak berkuasa.

Untuk pengetahuan saudara/i, laporan telah dibuat.

Untuk tidak membebankan fikiran saudara/i, saya ingin mengutarakan 2 persoalan ringkas. Gunakan akal fikiran yang jernih untuk memikir dan membincangkan persoalan di bawah:


1. Adakah wajar Datuk Maideen menjadi Guru Utama Seni Silat Cekak sedangkan Tn Hj Ishak tidak pernah menyatakan Datuk Saithu adalah penggantinya.

2. Bagaimana seorang yang mengaku sebagai Guru boleh melakukan kesalan Ucapan Kalimah Syahadah.


Sebagai penutup saya ingin menyatakan dengan serba ringkas...

"JANGAN JADI BODOH!"

Anonymous said...

Kepada 'Anonymous' August 25, 2010 10:22 AM

Secara ringkas..

Rujuk kamus makna perkataan taksub dan penggunaannya..penulisan anda jelas menunjukkan penggunaan Bahasa Melayu anda lemah..

Persoalan Pertama: salah-betul ucapan syahadah

Selain dr 3 video ini..ramai saksi yang telah mendengar secara 'live' kesalahan syahadah datuk di majlis-majlis lain.

Anonymous said...

Persoalan kedua: Rampasan Kuasa

Dalam perlembagaan PSSCM menyatakan jawatan Guru Utama seumur hidup. Maka sesiapa sahaja secara individu atau berkumpulan cuba atau telah melantik Guru Utama baru dalam keadaan Guru Utama yang ada masih hidup, itu adalah rampasan kuasa..ini bkn pertama kali berlaku dalam sejarah PSSCM.

Anonymous said...

Persoalan ketiga: Penyerahan mandat

rujukan saudara dalam..http://www.silatcekak.org.my/index.php/informasi/video-terkini/peralihan-kepimpinan.html

Bukan itu caranya Guru Utama dilantik.

Dalam Perguruan Seni Silat Cekak, tiada adat, istilah, upacara atau apa-perkara berhubung 'penyerahan mandat' atau 'penyerahan jawatan Guru Utama'.

Anonymous said...

Persoalan Keempat: Tn Hj Ishak Itam takut kepada Datuk Saithu

Persoalan ini tidak timbul sama sekali.


Persoalan kelima: Latarbelakang Bangsa

Sebahagian ahli PSSCM yg menolak 'kepimpinan' Datuk Saithu bukan kerana dia dilahirkan sebagai Keling, tetapi kerana Seni Silat Cekak ini PUSAKA BANGSA MELAYU.

Anonymous said...

Persoalan keenam: Nabi tak tgk latar belakang orang dalam soal kepimpinan.

Saya nasihat saudara/i agar berhati-hati membuat kenyataan.Jangan buat fitnah kepada Rasulullah SAW..rajin-rajinlah belajar sirah nabi dan mengaji hadis..

Persoalan ketujuh: Laporan kepada pihak berkuasa

Telah ada laporan dibuat.

Anonymous said...

Persoalan kelapan: Bersatu sebagai Islam bukan sebagai bangsa

Saya harap agar saudara/i faham bahawa penyatuan ini adalah satu bentuk nikmat dan kurnia Alla SWT apabila telah cukup syarat-syaratnya...

saya ingin menyoal pula...Bagaimana umat Islam dr berbagai-bagai bangsa ini akan dikurniakan penyatuan jika sesama keturunan sendiri tidak boleh bersatu, macam mana pula satu2 bangsa itu mampu menjaga agamanya sedangkan hak pusaka bangsanya sendiri pun dia tidak mampu menjaganya?

Anonymous said...

Itulah secara ringkas jawapan saya..semoga pembaca2 menilai dengan fikiran yang jernih...nasihat terakhir saya kepada Umat Melayu....JANGAN JADI BODOH! ATAU JANGANLAH MENAMPAKKAN DIRI ANDA TU BODOH!

(TUTUP AIB ANDA KERANA ALLAH TIDAK MENGAIBKAN HAMBANYA).

Anonymous said...

Berdasarkan keterangan saudara..

1...Ramai saksi yang bersedia untuk memberi keterangan

soalan saya...
yang mana lagi ramai?? org yg kata syahadah dia betul ke orang yang kata syahadah dia x betul???

kenapa pilih yg minoriti...bengap sangat ke org len smpi x tau syahadah betul ke tak... pandai sangat ke org yg mengatakan dattuk maideen tu salah... kenapa nak tanya ngan datuk maideen syahadah dia tu betul ke tak, kalau salah takkan dia nak ngaku.. tanya lah jabatan islam yg lebih arif, kita ada 14 buah negeri kat malaysia ni..dah tanya tapi xda jawapan..
apa maksudnya?? mereka pun tak confirm lagi syahadah dia tu betul ke tak tapi korang pandai2 kata syahadah dia salah....setuju?

Anonymous said...

2..memberi kesedaran kepada bangsa melayu tentang mempertahankan hak dan pusaka bangsa melayu. Adalah tidak munasabah Seni Silat Cekak ini dipimpin oleh orang yang bukan dari keturunan Melayu

bagi sya wajar selagi dia tidak menjualnya.... selepas saya bertanya kepada sahabat sy yg merupakan salah seorang ahli psscm, dia kata datuk maideen x penah nak jatuh kan org melayu, malah memperjuangkannya...

3...kalau majlis tu bkn majlis penyerahan amanah sebagaimana yg terdapat dalam video di website psscm...so tu majlis ape??? kenduri kawen???

4..Datuk Saithu seorang keling perampas jawatan Guru Utama Seni Silat Melayu yang asli

soal saya...sekali lagi saudara guna perkataan merampas, mana bukti yg kata maideen tu perampas..
video tu dah ada bukti penyerahan amanah kepada dato maideen.. klu saudara kata video tu edit, kat mana dia ambik video asal?? majlis apa yg diorang jalankan klu bukan penyerahan amanah... dan setahu saya pak Ak masih lagi seorang guru, jadi masih dibawah satu pohon yg sama...

Anonymous said...

5...Nabi Muhammad tak pernah tengok latarbelakang seorang pemimpin.

saya masih tetap ngan pendirian saya...mungkin saudara kata saya ketulahan,

kalau ada nabi muhammad melantik seseorang pemimpin berdasarkan Latarbelakang...tunjukkan saya??

hadis atau sirah y saudara maksudkan.. ade ke nabi muhammad kata sy lantik ko jadi gabenor negeri sekian sekian sebab ko bangsa arab...ade ke?? Pelantikan mereka semata2 kerana Nabi muhammad ingin seorang pemimpin yg adil yg dia rasa boleh memelihara kebajikan rakyat..

6..Untuk pengetahuan saudara/i, laporan telah dibuat,

tapi kenapa masih xda tindakan... sama macam yg saya tulis kat atas tu...diorang pun x confirm lagi tp korang dh confirmkan dia salah.. satu tindakan yg salah...

7..Tn Hj Ishak tidak pernah menyatakan Datuk Saithu adalah penggantinya.


jelas saudara masih tertumpu kepada isu perkauman melalui panggilan saudara kepada dato maideen, x bley ke panggil dia dengan nama islam.. klu betul ishak itam x penah kata maideen sebagai pengganti kenapa dia biar je maideen buat keja ijazah tu...
x bley ke dia larang...xkan maideen nak derhaka kepada guru, dan x mungkin pengikut2 yg lain tak nak dengar cakap guru mereka.. klu betul mereka xnak ikut.. kenapa ada lagi jurulatih2 diorang kat uum ni pegi rumah ishak hitam(sumber adalah sahabat saya yg ikut psscm)....susah ke Ishak itam nak larang tenaga pengajar mereka ni supaya larang mereka dari ikut maideen sedangkan sebelum ni mereka setia pada Ishak itam..perlu ke seseorang nak melawat guru mereka klu mereka merampas kuasa dari guru mereka...satu fakta yg x logik,

Anonymous said...

11..Dalam Perguruan Seni Silat Cekak, tiada adat, istilah, upacara atau apa-perkara berhubung 'penyerahan mandat' atau 'penyerahan jawatan Guru Utama'.

salah ke diorang nak buat majlis mcm tu sebagai bukti kepada pihak2 yg masih lagi x dapat terima kenyataan pak Ak dh bagi amanah kat maideen. dibuat terang2 pun tak boleh ikut, klu ishak itam dh meniggal lagi besar mslh yg timbul sebab dia dh xda untuk dapatkan kepastian..

12..Sebahagian ahli PSSCM yg menolak 'kepimpinan' Datuk Saithu bukan kerana dia dilahirkan sebagai Keling, tetapi kerana Seni Silat Cekak ini PUSAKA BANGSA MELAYU.

abes tu kenapa nak ceritakan pasal dia ni sorang keling sebelum ni.. adakah ini satu taktik untuk korang memperkuatkan hujah korang..

13.....Bagaimana umat Islam dr berbagai-bagai bangsa ini akan dikurniakan penyatuan jika sesama keturunan sendiri tidak boleh bersatu, macam mana pula satu2 bangsa itu mampu menjaga agamanya sedangkan hak pusaka bangsanya sendiri pun dia tidak mampu menjaganya?

adakah penyatuan agama boleh menyebabkan penyatuan bangsa terbantut?? bukan ke org melayu tu islam semuanya.. ada mslh ke nak bersatu sebagai Islam, coz bersatu sebagai islam bermakna korang bersatu sebagai bangsa melayu malah lebih lagi dengan bersatu ngan bangsa2 lain...

14..nasihat terakhir saya kepada Umat Melayu....JANGAN JADI BODOH! ATAU JANGANLAH MENAMPAKKAN DIRI ANDA TU BODOH!

(TUTUP AIB ANDA KERANA ALLAH TIDAK MENGAIBKAN HAMBANYA).

jawapan saya... nasib baik saya x termasuk umat melayu yg bodoh tu coz sy bukan org melayu.. dan saya rasa langsung xda aib untuk saya menyelamatkan seorang yg beragama Islam(maideen) dari fitnah2 seperti ini..

saya cabar saudara post saya ini kluar kat blog saudara...selain sy nak dengar pendapat saudara, saya nak dengar pendapat org len yg bagi komen n menyebelahi saudara..

berfikiran terbuka seperti org kat forum ni sangat menyenangkan sy kerana bersifat neutral...

http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php/t-102556.html

mereka tidak menyatakan sokongan pada maideen n tidak pula mengatakan maideen ni salah..
ini barulah pendekatan yg betul...
saya harap saudara berani keluarkan post saya ni kat blog saudara...bukan menjadi sorang pengecut..

Anonymous said...

11..Dalam Perguruan Seni Silat Cekak, tiada adat, istilah, upacara atau apa-perkara berhubung 'penyerahan mandat' atau 'penyerahan jawatan Guru Utama'.

salah ke diorang nak buat majlis mcm tu sebagai bukti kepada pihak2 yg masih lagi x dapat terima kenyataan pak Ak dh bagi amanah kat maideen. dibuat terang2 pun tak boleh ikut, klu ishak itam dh meniggal lagi besar mslh yg timbul sebab dia dh xda untuk dapatkan kepastian..

12..Sebahagian ahli PSSCM yg menolak 'kepimpinan' Datuk Saithu bukan kerana dia dilahirkan sebagai Keling, tetapi kerana Seni Silat Cekak ini PUSAKA BANGSA MELAYU.

abes tu kenapa nak ceritakan pasal dia ni sorang keling sebelum ni.. adakah ini satu taktik untuk korang memperkuatkan hujah korang..

Anonymous said...

13.....Bagaimana umat Islam dr berbagai-bagai bangsa ini akan dikurniakan penyatuan jika sesama keturunan sendiri tidak boleh bersatu, macam mana pula satu2 bangsa itu mampu menjaga agamanya sedangkan hak pusaka bangsanya sendiri pun dia tidak mampu menjaganya?

adakah penyatuan agama boleh menyebabkan penyatuan bangsa terbantut?? bukan ke org melayu tu islam semuanya.. ada mslh ke nak bersatu sebagai Islam, coz bersatu sebagai islam bermakna korang bersatu sebagai bangsa melayu malah lebih lagi dengan bersatu ngan bangsa2 lain...

14..nasihat terakhir saya kepada Umat Melayu....JANGAN JADI BODOH! ATAU JANGANLAH MENAMPAKKAN DIRI ANDA TU BODOH!

(TUTUP AIB ANDA KERANA ALLAH TIDAK MENGAIBKAN HAMBANYA).

jawapan saya... nasib baik saya x termasuk umat melayu yg bodoh tu coz sy bukan org melayu.. dan saya rasa langsung xda aib untuk saya menyelamatkan seorang yg beragama Islam(maideen) dari fitnah2 seperti ini..

saya cabar saudara post saya ini kluar kat blog saudara...selain sy nak dengar pendapat saudara, saya nak dengar pendapat org len yg bagi komen n menyebelahi saudara..

berfikiran terbuka seperti org kat forum ni sangat menyenangkan sy kerana bersifat neutral...

http://www.carigold.com/portal/forums/archive/index.php/t-102556.html

mereka tidak menyatakan sokongan pada maideen n tidak pula mengatakan maideen ni salah..
ini barulah pendekatan yg betul...
saya harap saudara berani keluarkan post saya ni kat blog saudara...bukan menjadi sorang pengecut..

Anonymous said...

Kalau dah bodoh tu memang la bodoh...

Anonymous said...

BEGITU KALU DAH TAKSUB & IKUT CKP PENYELIA ,BEGINILAH JDINYA ANAK BANGSA MELAYU.....
KORANG X PERNAH PK KE..
YG YM GU HAJI ISHAK BIN ITAM 2 DUK ADA G...MANANYA DIA 2 MASIH LAGI GURU..TTG PENGANTINYA X TMBUL SEBAB DALAM SATU MASA MANA BOLEH ADA 2 GURU DALAM 1 MASA,KALU ADA ,SATU YG HAK N SATU YG BATIL..PENYERAHAN MANDAT PERGURUAN ADALAH RAHSIA...
MANA LEH DIPERTONTONKAN SPERTI DALAM WEBSITE PSSCM..KERANA IANYA MELIBATKAN 4 BIJI MATA ANTARA GU DGN PENGANTINYA....SO,TERPULANG PADA KORANG....NAK IKUT MAIDEEN P R..TAPI KORANG JGN LUPA YG PAK AK 2 ADA LAGI..DIA NAK UJI ANAK MURID SAMADA LEH GUNA OTAK KE X ..BAH KATA DALAM PANTUN:

SEBENAR GURU ADA HAKIKAT

DIKUATKAN PLA DGN AMALAN SYARIAT

DITAMBAHKAN PLA ILMU MAKRIFAT

BERPAKAIAN PULA DGN ISYARAT

RENUNG2KAN DAN SELAMA BERAMAL.....

FROM PEMERHATI DI UITM

aduh.... said...

kepada Anon pembela 1Maiden dan kuncu2nya,

kata anda "soalan saya…
yang mana lagi ramai?? org yg kata syahadah dia betul ke orang yang kata syahadah dia x betul???

kenapa pilih yg minoriti…bengap sangat ke org len smpi x tau syahadah betul ke tak… pandai sangat ke org yg mengatakan dattuk maideen tu salah… kenapa nak tanya ngan datuk maideen syahadah dia tu betul ke tak, kalau salah takkan dia nak ngaku.. tanya lah jabatan islam yg lebih arif, kita ada 14 buah negeri kat malaysia ni..dah tanya tapi xda jawapan..

apa maksudnya?? mereka pun tak confirm lagi syahadah dia tu betul ke tak tapi korang pandai2 kata syahadah dia salah….setuju?"

dari blog pihak ke3 bukan ahli PSSCM rujuk http://suarajagat.wordpress.com/2010/06/10/tazkirah-sj-ucaplah-syahadah-dengan-betul/#comment-2115

dan jawapan suarajagat :
http://suarajagat.wordpress.com/2010/06/10/tazkirah-sj-ucaplah-syahadah-dengan-betul/#comment-2119

majoriti bukanlah bermaksud mereka itu benar. Ia tidak boleh menjadi hujah kepada kebenaran. Sebagaimana kita melihat jumlah yahudi dan nasrani yang ramai..itu tidak membuktikan agama itu benar. Kebenaran tidak diukur berdasarkan jumlah pengikut. Jumlah penduduk yahudi di palestin tidak membuktikan umat Islam palestin sebagai bersalah. Demikianlah juga dalam isu silat cekak malaysia ini.

anda kata telah bertanya kepada pihak jabatan agama islam..dan tiada jawapan? seperti yang saya nyatakan dlm komen2 sebelum ini, kita tunggu dan lihat…tiada jawapan buat masa ini tidak bermaksud mereka tidak berbuat apa-apa. di mata masyarakat, mungkin nampak seperti tiada tindakan… tapi mungkin sebaliknya.

mmm….bila penyokong Datuk Maideen nak jawab soalan SJ..

Anonymous said...

salam kepada anon yang kuat mencabar,

kata anda :

saya cabar saudara post saya ini kluar kat blog saudara...selain sy nak dengar pendapat saudara, saya nak dengar pendapat org len yg bagi komen n menyebelahi saudara..

dan kata anda lagi :

saya harap saudara berani keluarkan post saya ni kat blog saudara...bukan menjadi sorang pengecut..

pandangan dan ajakan saya :

boleh tak anda yang bukan pengecut ini memberi nama sebenar, no k/p dan cara utk menghubungi anda agar cabaran dan jawapan anda mempertahan syahadah guru PSSCM anda itu boleh didengar sendiri dari mulut anda oleh pelbagai pihak termasuk jabatan agama...

tk

Anonymous said...

apa g bagi r no phone ko 2 ,ko kan nak bela dato,kalu ko x bagi mananya ko 2 hanya bdak2 yg duk dgar kata penyelia ko je.....barisan ajk psscm pun x berani kuar sebarang resolusi...kepada semua geng2 yg masih menyokong YM GU USTAZ HAJI ISHAK BIN ITAM....SELAMAT MAJU JAYA>>>lpas nie kita serang besar2an

FROM PEMERHATI UTM

Anonymous said...

YANG MENJATUHKAN UMAT MELAYU TU KORANG LA...BUKAN DATO MAIDEEN...

ALLO! PAKAI OTAK LA!!!!

Anonymous said...

kalau dah betui macam tu perjuangan islam.. hampa suruh je PM tu turun atau agong turun tahta dan suruh maiden tu naik tahta untuk pimpin umat melayu... sebab yg penting Islam dan tok sah dok kira sangat pasai bangsa!!!! Pi cakap kat Agong yg hampa ada seorang hindu yang layak pimpin melayu di negara ini dan dia tau semua pasal adat2 melayu dan hal agama.... dan sihindu ni se layak2 manusia pimpin islam di bumi melayu ni....

bengong....

Anonymous said...

jgn salah anggap...sy hanya menyebelahi dato maideen bukan kuncu-kuncunya... sy mmg membela dia wlu apa pun korang kata, sy bkn org bodoh nak bagi maklumat peribadi sy kat org len suka2 hati...

hujah saudara sangat sedikit sekali... klu saudara samakan sy ngan yahudi sebab jumlah yahudi n kristian lebih ramai( setahu sy org islam lebih ramai tp ntah lh saudara lebih pandai)... sy boleh katakan perkara yg sama kat saudara pun sama mcm yahudi yg mana hanya menerima Nabi dari keturunan mereka sahaja iaitu bani israel, x sanggup terima org berbangsa laen...sy mmg pakai otak bila bercakap...

dengar cakap penasihat??? menurut cakap2 ahli psscm... mereka tidak pernah disogok ngan benda ni, apa yg slalu diberitau adalah biq pi lh diorang nak buat pa...diorang buat kerja diorang, kita buat kerja kita...

"seperti yang saya nyatakan dlm komen2 sebelum ini, kita tunggu dan lihat…"

statment ni yg sy nak dengar.. tp saudara bukan takat tunggu dan lihat, saudara dah bertindak pun menabur fitnah, saudara tidak seperti yg saudara katakan...

cuba saudara bayangkan klu majlis tu dibuat secara rahsia... orang2 mcm saudara lagi lh x percaya??

yang dah terang2 pun saudara x bley percaya...inikan plak yg dibuat secara rahsia...

nampak nya saudara dh kluar kata2 kesat... tidak menampakkan saudara ni org melayu,

lastly, apa yg saya tau mereka tidak penah membuang Ishak itam sebagai guru diorang...

sy percaya pihak psscm bukan x brani buat kenyataan tp diorang x buat sebab bagi diorang klu diorang buat pun perkara ni sia2 je bg org seperti saudara...

Anonymous said...

salam,

pembelaan anda telah dijawab oleh surajagat sila rujuk :

http://suarajagat.wordpress.com/2010/06/10/tazkirah-sj-ucaplah-syahadah-dengan-betul/#comment-2119

Anonymous said...

salam saudara2 seislam sekalian...

mungkin saudara semua tengok sy membela psscm...

tp tujuan saya yg sebenarnya adalah saya xnak saudara letakkan sesuatu hukum yg belum pasti...

cth nya dalam kes ni, tidak ada mana2 pihak dari jabatan islam yg buat kenyataan pasal kesalahan ucapan syahadah dato maideen kadir syah...

jelas mereka masih lg buat siasatan pasal benda ni...

sy bukan lh seorang yg taksub pada seseorang mcm maideen...

klu betul dia buat salah... sy boleh terima dengan terbuka, tetapi mesti lah melalui org yg boleh dipercayai seperti pihak jakim atau yg sewaktu dengannya..

kerana mereka buat keputusan bukan lah hentam keromo ikut sukati diorang melainkan melalui perbincangan...

jangan dengar apa yg penulis2 blog ni cakap..kerana tu sekadar pandangan diorang, dengar kesepakatan ulama...

disebabkan sikap seperti ini lh saya muncul dan membuat kenyataan seolah2 membela satu2 pihak...

tujuan yg sebenarnya hanyalah nak suruh korang berhenti dari menyebarkan perkara yg x pasti..

klu perkara ni dah ada kepastian dari pihak yg sewajarnya... masa tu korang nak buat apa buat lh,

disebabkan perkara ni jugak lh sy membela maideen.. setakat ni sy masih membela maideen melainkan perkara ni dah difatwakan salah..
so pembelaan sy terhadap maideen automatik akan gugur dan sy akan berada dipihak saudara...

harap saudara2 semua jelas apa yg cuba sy sampaikan..

Anonymous said...

PSSCM taknak buat perkara sia-sia ke takut....hehehehehehe....

king said...

Tuan anon,

Tuan ni bijak tapi tuan kurang teliti... Apa kata dengar betul2 youtube tu... Jangan salahkan bab audio semua tu... itu digital.. mmg xleh jd saksi... tapi yg menyaksi live mmg ada. Mereka inilah antara yg sedar dan menentang kesalahan Si Maidin ni. Sedangkan maidin apabila ditegur bertindak keras terhadap teguran dgn menyalahguna kuasa yg ada padanya.

Dengar betul2 dan fikir dalam2 tuan anon...

Anonymous said...

"Wajib membela diri sendiri"

Mengapa Datuk Maiden tak membela diri? Sebaliknya ramai pula individu2 bersusah payah membela beliau? Kenapa Datuk Maiden yang kononnya terkenal berani sudah jadi seperti dayus dan pengecut?

Jangan sokong membawa rebah sudahlah...

Anonymous said...

KEPADA TUAN EMPUNYA BLOG,APA TUJUAN HANG KELUARKAN ISU INI..SAJA NAK BAGI PERINGATAN KE..KALU MCM 2 ,AKU SOKONG KO SEBAB ALERT PASAI BENDA INI...ISU SYAHADAH BKAN ISU2 MAIN LEH BAWA PENYESATAN AKIDAH...APA YG PENTING KESALAHAN SYAHADAH X BOLEH DPANDANGRINGAN..KEPADA YG MENJADI ISU DALAM ISU NIE PERLU BERSUARA..TAPI YG PELIKNYA YG TERTUDUH LANGSUNG X BERSUARA..ADAKAH BERMAKNA DIA TAHU DIA SALAH..TAPI X DAPAT TERIMA TEGURAN..KALU TAHU SALAH UNDURKAN DIRI..LAGIPUN DIA X LAYAK NAK JADI GURU UNTUK BUDAYA MELAYU SEJAK BERZAMAN2 LAMANYA..SEKADAR PENUMPANG DI PAYUNG MELAYU...KEMBALIKANLAH HAK DAN PUSAKA ORG MELAYU..APAKAH NASIB CUCU-CICIT KITA NANTI SEANDAINYA KENAPA X PERTAHAN BUDAYA ORG MELAYU...X ADA SGT KEPEMIMPIN MELAYU SEDANGKAN KITA BOLEH LETAKAKN BANGSA LAIN SEBAGAI PEMIMPIN KEPADA BUDAYA MELAYU....KEPADA YG MEMPERTAHAN WARISAN MELAYU ANDALAH PEJUANG YG BERANI MUNCUL WALAUPUN TERPAKSA MENONGKAH ARUS PERHINDUAN ORG MELAYU...


PETRONAS CARIGALI SDN BHD

Anonymous said...

Kerana dayus lah melayu terjajah...

pada satu ketika tok gajah serta rakan2 mengadaikan nyawa menentang penjajah tetapi dianggap pengkhianat oleh penjajah... org melayu pun percaya

mereka berani kerana benar tapi dianggap pengkhianat

MELAYU SEKARANG RAMAI YG BIJAK PANDAI TAPI DAYUS dalam menegakkan kebenaran...!!!!

Anonymous said...

Kepada 'PETRONAS CARIGALI SDN BHD'

Ramai ahli PSSCM di Carigali...kumpulkan ahli-ahli kita.

Anonymous said...

Tok Musang

http://www.facebook.com/photo.php?pid=150644&id=100001170117964&fbid=130233727025630&ref=nf

Anonymous said...

@ecah
klu blm dpt kesyahihan,jgn pandai2 nk wt tajuk berita plak..ko hidup bru sethun nk kecoh2....pk dlu,check dlu..ko ni lalang r..lurus pun ade..

Anonymous said...

aik...takut je berita ni orang ramai tahu?

Anonymous said...

@Anonymous

Orang melayu mmg mcm ni...terlampau baik sampai tak kena tempat...last2 habis semua tergadai....

belajaq sejarah malaysia dan politik pun dah cukup tau melayu memang bersikap terbuka sgt....tp bangsa lain ada ka macam ni??

Anonymous said...

salam..
yg korg nak bertekak pasal hal silat ni knp..ak ahli psscm..

pada pandangan ak, kite kage dulu 5 waktu kite tu dulu..xde pu dlm al-quran suh kowg jage silat tu..
kowg ni dah salah erti kan la antara silat ngan agama..mmg btul tujuan cekak ni untuk satukan owg islam..itu tujuan, xsemestinye wajib tercapai..
so, silat cekak bukan agama..

Anonymous said...

tapi kan...Allah dan Rasul suh kita jaga Akidah kita betul-betul, jgn sampai tergelincir.

Kalau sebut syahadah kena betul, dan ikut sunnah nabinya.

Silat mmg bukan agama, tp kalau guru tu membawa kepada kesesatan, wajib ditinggalkan.

Anonymous said...

salam,

Rosak! Rosak! Rosak! Rosak org melayu la ni.. asyik dok tak perduli hal bangsa sendiri.... dok buat hal masing2, habis rosak bangsa sendiri pun buat tak peduli....

Kesian pada org dulu2 yang mengembara jauh mai ke benua melayu nak bawa agama Allah kerana pentingnya syahadah dan pengakuan atas keEsaan Allah. Mereka datang dari jauh nak membenarkan akan Islam di sini.

La ni bangsa melayu kat sini asyik suruh perdulikan diri sendiri.... Rosak yg lain tak pa... asalkan jaga diri sendiri sudah lah....!!!

Habis tu nak jadi umat siapa kalau macam tu?

Anonymous said...

kpd Anonymous October 21, 2010 7:47 PM

Datuk Maideen solat jumaat di masjid mana?

Anonymous said...

Amalan khurafat guru silat cekak?

http://sapahabaq.blogspot.com/2010/10/sapahabaq-main-bomoh_6708.html

Anonymous said...

Salam

Rukun Syahadah ni ada 4:
1.Ikrar

>>>Ikrar tentang keesaan Allah S.W.T. dan nabi Muhammad S.A.W. itu adalah utusan-Nya.


2.Iktikad

>>>Mempercayai \ menyakini bahawa hanya Allah sahaja tuhan yang berhak disembah dan nabi Muhammad itu adalah utusan-Nya.


3.Iktiraf

>>>Mengakui tentang keesaan \ kebesaran Allah dengan mengakui kebenaran dan kerasulan nabi Muhammah S.A.W..

4.Amalan

>>>Beramal dengan bersungguh2 sebagai memenuhi tuntutan syahadah tanpa ragu2, jemu, dan amalan hendaklah dilakukan ikhlas kerana Allah S.W.T..

Kesalahan syahadah Datuk Maiden ni masuk kategori mana yek ?

Anonymous said...

No1 hingga 4.

Anonymous said...

Perihal Datuk Saithu dan bomoh...

http://sapahabaq.blogspot.com/2010/11/sapahabaq-jangan-terkejut-main-bomoh-2.html

Anonymous said...

mak ai panjangnya...
aku rasa ni la entry paling ramai
wei owner blog tq

aku x memihak mana2 ye
sebb aku x tau mana yang btul dan salah lagi

so
no comment

p/s islam tetp ADA

ecah said...

@Anonymous
aku pon x memihak mane2..juz suruh org ramai beringat dan berjaga-jaga jerk..

Anonymous said...

AWAS!
SEMUA PELAJAR UiTM haruslah AWAS! kepada pergerakkan Guru Utama PSSCM yang baru.....

Anonymous said...

Salam kepada sidang pembaca sekelian,

diharap anda semua jangan hanya berkata saya tak tahu dan tunggulah ape kate Jakim, majlis agama negeri atau yang sewaktu dengan nye.....

Cubelah dengar youtube tue iaitu dengar betul betul 2 iaitu pada minit yang ke 5.51 tue .....

Dalam tue, Datuk dok berlafadz SYAHADAH sewaktu majlis IJAZAH ...

Pergi lah tanye kat Ustadz, Ustadzah, Imam atau pun Guru Al Qur'an ....

Dengar lah ape kate mereka tentang Lafadz SYAHADAH DATUK TUE .......

Jangan kite asyik dok kate engkau betul engkau salah dan yang sewaktu dengan nye ....

Dulu mase belajar agame boleh pulak bertanye kat mereka ini ....

Tapi bile sebut sal SYAHADAH Datuk, kenape tak nak tanye ...

Jangan terlalu TAksub ... dan pulak jangan memandang rendah akan ILMU orang lain ..........

Salam.

Anonymous said...

Betul tu...

Saya dapat tahu orang atasan dalam silat cekak pada awalnya bagi alasan datuk ni mamak/keling, jadi lidahnya bergulung...tersasul ataupun telor...

Sekarang ni ada pula staf tulis CITU kata tak ada apa2 dengan syahadah datuk, jadi siapa yang benar, dan siapa yang tipu. Kalau telor, mcm mana sekelip mata saja dah ok?

Kalau kejap ok kejap tidak, layak ke jadi guru, saya juga dengar ahli2 silat cekak betul2 taksub pada datuk guru ni...mcm2 cerita hebat boleh didengar...ramai penipu orang2 jahat dalam dunia ni hebat2..ayah pin pun hebat.

Anonymous said...

saya ahli Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi. tapi bukan Silat Cekak Malaysia. berbeza di situ. kesahihan about dis post x pasti. x berani komen. tapi Silat Cekak Ustaz Hanafi xde mcm n kowt. pape pown, mcm benarlah apa yang diperkatakan orang selama ni ek? huhuhu.

Anonymous said...

Saya ahli Silat Cekak Malaysia. bro,apa yang dikatakan selama ni? Pasal guru korang cabul perempuan ke, sampai jadi kes polis...siapa nama dia...sheikh apa...???

Anonymous said...

Kenyataan YDP PSSCM di Politeknik Behrang.

http://sapahabaq.blogspot.com/2010/11/sapahabaq-kau-dengan-agama-kau.html

Freaky F said...

ganas2..masyallah

Anonymous said...

apsal.... ingat kalau syahadah betul boleh masuk syurga sangat ke?

dia bukan suruh org mengucap macam org tu kafir sebelumnya..... dia cuma mengesahkan sajer.....

makna dia sanggup bertanggung jawab dalam mengesahkan syahadah ahli psscm yang baru.....

dalam you tube.... ahli yang nak belajar tak ikut pun cara dia mengucap.....

habih tu.... ape yang kalut sangat sampai buka blog macam2?

yang buka blog ni pun sebenarnya dulu ahli psscm.... setakat belajar 2-3 tahun...... rasa dah pandai......then nak take over jadi guru....
tup2..... org yang tak disangka2..... dinobatkan jadi guru.....frust menonggeng...... biasa le org melayu..... dengki khianat no. 1 macam dalam drama tv kita yang melambak2 sekarang ni......

lepas tu nak cite pasal islam.....pegi dahhhh

Anonymous said...

sudah la..xguna pun korang nk mengutuk dan nak mengata psccm...buat la apapun..psscm sudah 45 tahun...kalu korang nak kata guru psscm sesat...kenapa dari dulu lagi psscm xdisekat.guru-guru sebelum ni pun diuji dengan pelbagai ujian dan isu-isu fitnah...da la..kepada yang tidak puas ati tu better keluar..dan kepada yang baru tu..nak tahu kena lihat, kaji dan analisa..jangan menerima bulat-bulat apa yang dihebahkan..lagipun korang kan blaja di u..xkan la xleh nk pikir...pasal isu syahadah da lama da selesai..xusah la nk bermain2 kan isu ini lagi..perkara da lama..da selesai da pun...buat penat je...psscm da 45 tahun...da lama da...pikir2kanlah..

anak mama's said...

thanks

Max-O-5 said...

betul ke isu syahadah ni dah selesai, mungkin dia dah betulkan syahadah dia, tapi kenapa datuk ni taknak mengaku dia syahadah salah? mengaku je la. tp pelik kan, mcm mana org yang nak mengesahkan syahadah org lain, syahadah dia sendiri tak betul.

Anonymous said...

Nak buat cam mana kan.... ramai2 dah terbelajar silat ni... dah guru keling dgn syahadah macam tu pun terpaksa terima..... tak terima nanti rugi pulak bergiat lama2 dgn silat ni.... Emm yang 45 tahun tu silat yg di bawa oleh ustaz hanafi.... la ni ada 3 persatuan semuanya... emm guru mana agaknya yang betul? si mamak tu agaknya yg menerajui sebagai guru silat melayu asli?

Sedih keadaan melayu silat cekak malaysia.... buta dan takut menerima kenyataan..... belajar silat utk jadi berani tetapi akhirnya takut menyatakan yg benar....

sedih cukup sedih PSSCM melahirkan generasi taksub, penakut dan pengkhianat bangsa melayu....

Anonymous said...

cakap banyak...... ustaz hanafi pun tak pernah jumpa..... sedih konon..... kalau tak suka pegi le tempat lain.....

yang ramai org melayu pergi disko, buang anak..... ko tak melalak pulak....

Melayu Bin Melayu said...

Ini lebih berat dari kes disko, buang anak, ini kes akidah...

Ini maklumat baru diterima berkenaan keturunan keling, ada dari kalangan mereka keturunan yahudi laknatullah!

http://www.cjnews.com/index.php?option=com_content&task=view&id=20003&Itemid=86

Anonymous said...

macam boleh kata yg kami tak pernah jumpa ustaz hanafi? kitab tok guru ustaz hanafi iaitu pak hj zain pun ada dlm simpanan kami.....

aku makam hamba said...

ada ahli PSSCM percaya dalam PSSCM ada wali, ahli2 PSSCM bakal jadi tentera al-Mahdi dan mcm2 lagi...toksah duk perasan lebih la ...

geli hati aku baca komen2 ahli PSSCM.

Anonymous said...

psscm da 45 tahun..dari satu guru ke satu guru..terpulanglah nk mengata apapun..psscm akan terus berjaya n maju...

Anonymous said...

silat cekak memang 45 tahun...... yg mana la betui CM ke CH ke WCH?

Anonymous said...

'Allah beserta di pihak yg benar'

Anonymous said...

Allah beserta pada mereka yg membawa kalimah syahadah yang benar

Ibrahim A. Shah said...

mana satu yang lebih awal Yahudi, Nasrani ke Islam? Mana satu pula yang benar?

kapal api said...

ini lah bahana nya bila hak orang melayu (silat)dipegang/dipimpin oleh oleh bukan melayu (saithu maideen adalah anak jati keling bukit belacan)...

mcm manalah kalau malaysia di perintah oleh pemimpin bukan melayu???? wahai melayu bersama2lah bersatu mepertahankan hak2 anda!!!!

jangan jadi melayu
gampang!!!!! yg terus melayuuuuuuuuu.....terkulai....

Helang Menyunsur Angin said...

Datuk Saitu Maideen (Keling) Katharisa yang tak berapa tahu mengucap ini ini hadir di Kampus Puncak Alam bagi mengijazahkan penuntut2 baru silat cekak pimpinannya. DINASIHATKAN AGAR PELAJAR2 UiTM TIDAK MENJADI AHLI PSSCM. SANGGUPKAH ANDA BELAJAR SILAT DARI BANGSA ASING YANG TIDAK TENTU ARAH SYAHADAHNYA?

Helang Menyunsur Angin said...

Beliau akan hadir pada 27hb Januari di Kampus Puncak Alam.

Anonymous said...

kepada yg komen baik xpela...tp yg komen buruk tu...klu bleh betul la diri sendiri dulu sebelum nak betulkan org lain...satu lagi...anda yg meletakkan hukuman syahadah salah tu..anda tu siapa...??org pejabat agama ke??or mufti2 besar ke??.......cube la muhasabah diri..amalan dah cukup belum..diri dah betul belum...sebelum mengata...kalau ilmu pun baru setahun jagung...tak payah la dok berhujah bab agama ...karang xmampu nak tanggung kat akhirat..serah je keja ni kapada yang pakar...negara kita kan ada undang2 agama...sekian peringatan....salam

Jentayu said...

Anonymous January 22, 2011 8:48 PM

Tidak dinafikan ada komen yang baik dan ada komen yang buruk, dalam kes ini syahadah datuk ini adalah satu perkara yang buruk, iaitu memimpin syahadah orang Islam tetapi syahadahnya berbeza dari yang diajar oleh rasul s.a.w.

Isu ini adalah berkenaan syahadah beliau, isunya bukan soal siapa yang membawa isu ini...Adakah jabatan agama sudah tahu tentang perkara ini? Jika saudara/i merasakan Jabatan Agama menjadi pemutus tentang soal sebegini, apa kata saudara/i pergi melaporkannya bg membuktikan kejujuran saudara/i.

Jika jabatan agama bersetuju mengatakan syahadah ini tak betul, adakah saudara/i berlapang dada menerimanya?

Mcm mana saudara/i boleh pastikan orang2 yang memberi komen di sini berilmu setahun jagung?

Anonymous said...

sudah pastikan semua ayam di hotel dan restoran yg bertanda halal itu halal? sijil halal itu dikeluarkan oleh jab agama tu!!!!!!

maka tempat yg tak dikeluarkan sijil itu dah pasti halal nya kot kerana jab agama tak katakan haram?????

bab syahadah ni... kalau kita tak tau timbang salah ke betul maka menunjukkan kita jahil dalam kalimah syahadah!!! habis tu yg kita dok syahadah tu apa... Allah yg mana? menunjukkan kita masih was2 dgn kalimah syahadah kita.

Mudah je bro, kalau salah kita kata salah pasai kita dah tahkik pun bab syahadah ni baru la kita boleh lafas..... jgn syahadah ni pun main ikut je tapi tak tahu apa itu sebenarnya.....

Jentayu said...

Anonymous January 23, 2011 2:08 PM

Kita sebagai orang Islam pertimbangkan perkara2 sepanjang kehidupan kita berdasarkan apa?
seperti emosi saudara ni, saudara ahli PSSCM?

Jentayu said...

Saya juga berharap agar saudara Anonymous January 23, 2011 2:08 PM boleh menjelaskan pada semua

1. tahkik itu apa.

2. apa kedudukan orang yang bersyahadah tetapi hatinya tidak seperti yang disyahadahkan, dan bagaimana pula orang yang bersyahadah tetapi tidak tahu erti syahadahnya.

3. Apakah yang harus dilakukan oleh orang yang sudah membuat kesalahan seperti Datuk Saithu ini?

Kalau saudara/i ini ahli PSSCM..."hendaklah jujur pada jiwanya".

Anonymous said...

1. emmm..... kalau tahkik pun tak faham apa dia, macam mana agaknya nak faham makna dalam syahadah.... macam mana kata ahli silat cekak? makna cekak pun tak faham?

nama je silat cekak pakai keputusan tapi keputusan syahadah yg dilafas pada ijazah pertama pun tak reti..... tok guru apa ni.... tau nak ijazah anak murid tapi lafas syahadah sendiri lintang pukang....

2. kata tok2 guru ilmu tauhid "kalau syahadah tak serupa pegangan dihati ni lebih teruk dari buat dosa maksiat - kekal dosanya" tu kata tok2 guru ilmu tauhid la.... tapi kata tok guru si keling tu tak tau la apa pulak......... sebab katanya dia pun bawa ajaran tauhid..

3. elok lah tok guru keling tu ngaku je jahil dan maklumkan kepada semua ahli PSSCM lepas tu minta ampun banyak2.

BulletPayne said...

As'salam,

Apa benda la gaduh2 ni,terima sahaja la datuk Maideen sebagai peneraju PSSCM. Yang dok post pasal syahadah tu tak betul pasai apa? macam dah pandai sangat bak agama?

kalau dah pandai sangat takde nya ada kutuk2 macamni. Dalam hati tu dah kotor kalau dok ngata orang bodoh lah, keling lah.Macam lah dah pandai sangat bahasa arab tu nk perbetulkan syahadah konon.Apa yang aku nampak,orang yang dok ngutuk amat lah cetek pemikirannya.Nk tunjuk pandai, post hukum hakam lah,pengertian lah, cut n paste je dari blog lain agak nyer.

Aku pun ahli juga dari tahun 2002. Selalu lihat perkembangan PSSCM ni kekal teguh. Dari dulu lagi ada je puak2 macamni...dah faham sangat orang-orang yang dok ngata2 ni..tak kemana nyer..

Ingat!!!makin berisi makin tunduk, pantang larang jangan di lupakan!!! Syukur PSSCM masih bertahan dan seterusnya mempertahankan seni silat ini supaya generasi akan datang mengenal bahawa silat cekak adalah silat asli yang tiada tandingannya!!!

Jentayu said...

BulletPayne

1. Mcm la datuk maideen tu pandai agama. Dengan siapa dia berguru bab agama?

2. Siapa yang kutuk dia? Dia duk kutuk orang adalah. Dia kutuk silat melayu taknak kira pulak? Di mana adabnya nak didik bangsa melayu?
http://www.youtube.com/watch?v=JYYEX5AupEs&feature=related

3. Persolan ini persoalan akidah, syahadah datuk jelas tidak betul, tidak perlu mahir bahasa arab pun tahu ia tidak betul.

4. Kira ahli dari thn 2002 tu dah kira habis lama la ya....

5. Atas falsafah makin berisi makin tunduklah perkara ini harus disebarkan kepada umat Islam khususnya melayu...mengapa dia masih membacul? kenapa dia takut mengaku melakukan kesalahan syahadah?

Anonymous said...

yang suka mencaci dan mengutuk ni ialah siKeling ni!!!

http://berdirilurus.blogspot.com/2011/01/budaya-keling-merosakkan-budaya-warisan_23.html

BulletPayne said...

Jentayu

1.Kamu tau ker yang dia tu pandai agama?Tak yah la kamu nak judge orang, kamu tu tak kenal dia,hanya dok kutuk pasal syahadah jer..

2.Takyah la ko nak post link youtube tu, saya dah dengar dan lihat, itu cara bercakap kiasan, kamu dan orang yang suka duk ngutuk yang sentap lebih,malas nk mengkaji apa maksud di sebalik

3.Dah tentu syahadah tu dari bahasa arab,bahasa arab adalah unik,bahasa purba dari zaman nabi lagi,sebutan tu maksud yang sama sahaja, kamu perlu lebih mengkaji lagi.Orang macam kamu ni hanya ambil yang dasar sahaja,yang mendalam langsung tak nak ambil peduli, lepas tu dok kata orang tak betul

4.Bukan maksud dah lama ke baru ke jadi ahli, maksudnya,aku pun dari zaman pak ak sehingga Datuk Maideen,perjuangan,misi dan panduan hidup adalah sama,untuk persatuan juga supaya kekal bersatu.Fikir lah baik2..

5.Tak abis2 citer pasal melayu2,aku pun melayu jugak,tapi biarlah warisan selari dengan agama. Apa yang nk bacul pula,apa yang salahnya bacaan syahadah,nk kata orang konon,check balik diri tu betul ke tidak,macamlah diri sendiri tu dah pandai bab agama,kalau dah pandai bab agama,kamu tak akan dok ngutuk orang...Hidup PSSCM!!!!

Anonymous said...

hidup pSSCM......org yg suka menunding jari itu lebih teruk dari yg ditunding..sebab 4 jarinya menunding kearahnya sendiri...renung2 kan...

Jentayu said...

BulletPayne

1. Bila masa saya judge?

2. Percakapan itu bukan jenis kias.

3. Apa yang dasar dan apa yg dalam, boleh tolong jelaskan. Apa yang ada pada kalimah syahadah itu? Saudara/i merasakan ia betul, maka saya ingin bertanya, apa bukti (dalil) saudara/i mengatakan syahadah datuk saithu maideen itu betul?

4. Ramai lagi orang yang lama dalam persatuan, tak perlulah nyatakan tahun belajar kalau betul x berniat menunjuk...

5. Dimana letaknya 'Melayu' itu? Datuk Saithu Maideen Katharisa mmg bukan melayu dan tidak berhak menjadi Guru Silat Melayu. Tujuan kita memberi komen ialah utk berbincang atas dasar ilmu, bukan sentimen dan ketaksuban seperti yang saudara/i lakukan.

max-o-5 said...

siapa yg tuding dulu?

Anonymous said...

dah kalau lafas syahadah sikeling macam tu betui...... kenapa tukar balik ke kebiasaan......... bawa le lafas syahadah macam tu dan biar kita dengar penjelasan kenapa begitu............ rasanya semua org lafas macam kebiasaan tapi sikeling ni ilmu lebih sikit........ malah lebih dari ustaz hanafi dan pak ak........ tah lebih dari pak hj zain kot........

memang belit-belit anak murid sikeling ni........

MAX-O-5 said...

Sangat menghairankan bila ahli-ahli silat cekak menerima bulat2 lafaz syahadah datuk maideen dan mengatakan ia betul, lalu bersungguh mempertahankannya...kemudian marah2 orang dan tuduh itu dan ini pada org yang kata lafaz syahadah itu tidak betul.

Hell's Engine! said...

BulletPayne

nak tanya skit boleh, masa tahhiyat awal dan akhir solat, sedara mengucap macam datuk mengucap...jawab, jgn tak jawab!

Anonymous said...

SAYA DENGAN INI MENCABAR .... http://sapahabaq.blogspot.com/2011/01/sapahabaq-saya-dengan-ini-mencabar.html

Hell's Engine! said...

BulletPayne

kenapa diam membisu...aku tunggu jawapan darimu, kenapa diam saja, datuk keling arah supaya diam ke?

Anonymous said...

@Anonymous

"apsal... ingat kalau syahadah betul boleh masuk syurga sgt ke?" - Anonymous December 30, 2010 12:57 PM

SYAHADAH BETUL LA MASUK SYURGA ITULAH KUNCI NYA! bangang!

Anonymous said...

@Anonymous

"cakap banyak...... ustaz hanafi pun tak pernah jumpa..... sedih konon..... kalau tak suka pegi le tempat lain....." - Anonymous January 9, 2011 1:35 AM

NABI KAU PERNAH JUMPA? KAU RINDU NABI TAK?

aku belajar silat cekak di UiTM said...

Ahli-ahli PSSCM terus membela datuk saithu dengan hujah2 yg dangkal...datuk saithu pula masih membisu seribu bahasa...

laksamana cheng ho said...

laksamana cheng ho

oleh itu jom kita pakat belajar kungfu pulak.....

laksamana cheng ho said...

ayo..... incik !! sama dia saya cakap sama saya dia banyak marah.itu batu besar ada duduk dia punya kepala.

muthu said...

baik belajar silambam! dah tentu gurunya keling...dan tak tipu bangsanya kata dia melayu...

laksamana cheng ho said...

mana boleh sebutan maksud yg sama ! kalau dh salah sebutan maksud nyer pun dah lain..sebagai contoh : SAYA MAKAN ROTI,BENGGALI BAWAH RUMAH.(tak de keje benggali tu dok bawah rumah) tp kalau sebutan kita tu betul baru la jadi SAYA MAKAN ROTI BENGGALI BAWAH RUMAH..... barulah org paham. agaknyer jentayu ni masa kecik tak mengaji quran kot !!

laksamana cheng ho said...

yang mengucap betul pun belum tentu masuk syurga.yang mengucap tak betul lagi la tak masuk......

Anonymous said...

Melayu ke, keling ke, cina ke, paria ke, itu hal no. 2. Yang utama adalah syahadah.

Rukun Islam ada 5. Yg pertama; Ucap 2 kalimah syahadah.
Jika yg pertama salah. Maka batallah 4 rukun yg lain.
Jika rukun dah batal, Islam ke? Bila dah bukan Islam, maksudnya kapir lah.
Jika dah kapir, kalau dah berumah tangga, dgn sendirinya tertalaq. Jika masih bersama maka jatuh hukum zina. Jika hamil dan beranak, maka anak itu anak luar nikah.
Anak luar nikah jika perempuan tak boleh diwalikan oleh ayahnya. Jika diwalikan jugak maka tidak sah nikahnya. Jika bersama dikira zina. Dan seterusnya.
Nah, bayangkan lah kesan dari syahadah yg salah. Itupun hanya dipandang dari satu sudut. Belum masuk bab harta pusaka, solat(bacaan tahiyyat), azan dan sebagainya.Bagaimana halnya masyarakat kita terutama bangsa Melayu. Bagaimana halnya agama kita? Haru biru, carca marba.

Jadi hati2 lah menjaga syahadah kalian.

Jentayu said...

laksamana cheng ho...

baca tulisan aku betul2...

Anonymous said...

korang semua ni bodo la...bodo la... bodo la ... bodo la...bodo la...bodo la ... bodo la ... bodo la...bodo la... bodo la ...bodo la ... bodo la... bodo la...bodo la ...bodo la ... bodo la... bodo la... bodo la ... bodo la ... bodo la...aku pun bodo jugak...

Ergmm Sabarrr said...

Popular betul datuk ni... pastinya kerana berkat guru2 beliau yg telah mendidik beliau dgn baik...

Sy yakin bhw disebalik kekusutan ini ad hikmah yg menanti... sabar ye anak2 sekalian...

Sabar....ergmm

Anonymous said...

Nak tahu citer sebenar, tengok kat link ni...

http://adf.ly/QLBd

Ina said...

datuk ni popular dengan hal kebodohan dan kesombombongannya...eeeeeee, apa la org silat cekak ni, ramai lg melayu.

Anonymous said...

prnh msuk sbelum ni,pas tu xnk truskn sbb rse ade yg xkena tp xtaw tang mne yg xkena..yeahh..akhir ye..ku dpt thu kbenaran ye skrg..alhmdulilh..

Anonymous said...

astaghfirullahal'azhim....setelah saya baca komen2 di atas, saya lihat bila anda ingin membincangkan suatu isu yang berlaku, bagai tiada penyelesaiannya tetapi pertengkaran berserta kata-kata CACIAN yang keluar apabila api kemarahan menguasai diri..DAN SALING TUDUH-MENUDUH.Saya ini bukanlah sesiapa,saya juga hamba ALLAH yang masih naif,yang masih mencari2 kebenaran. Saya sedar kekurangan diri tetapi selagi nyawa dikandung badan selagi itulah saya ingin berusaha membaiki diri..oleh itu..apa yang penting sekarang..saya ingin mengajak anda semua muhasabahlah diri masing2, beristighfarlah byk2..janganlah bertengkar sesama sendiri..mohonlah pada Ilahi supaya DIA tunjuki kita semua kebenaran yang sebenarnya.. mudahan kita semua tergolong dalam golongan diredhai ALLAH...

Max-O-5 said...

sedar tidak sedar sebenarnya Allah sudah menunjukkan pada kita.
Bagaimana pula org yg mengaku menjadi guru, guru hakikat, panglima islam akhir zaman bersyahadah tidak sama dgn sunnah...bukankah itu petunjuk dr Allah...
Org yg buta hati shj tak dapat menilai perkara yg terang dan nyata seperti ini.

Putra said...

Sa-Udara sekalian,

Pada zaman Almarhum Ustaz Hanafi telah berlaku satu proses yg dikenali sebagai proses penapisan...proses ini mengasingkan/ mengeluarkan/membuang yang batil dari yg hak...

Pada zaman Ustaz Ishak jugak proses ini berlaku...

dan kini proses ini masih berlaku...dan sy yakin ianya pasti akan terus berlaku dan berlaku selagimana ada puak2 yg khianat dlm perjuangan...

Biasa la tu sa-udara sekalian, puak2 khianat ni takkan habis sehingga akhirat... sabor jer la

Apa yg penting, PSSCM akan terus utuh membawa misi perjuangan sebagaimana yg telah diasaskan oleh Almarhum.

Bersabarlah anak2 cekak yg sa-UDARA... jgn cepat melatah dgn usikan mereka dan berdoalah semoga Allah menetapkan hati2 kita dalam perjuangan suci ini...dan tidak terpedaya dgn tipudaya iblis serta kaum kerabatnya yg pintar dan amat berpengalaman yg akhirnya akan memerangkapkan kita dlm tapisan...

Berwaspadalah...

wahid said...

Saya sokong pendapat sa-udara Putra dan saya mengesyorkan supaya tidak dilayan posting2 negatif berkenaan PSSCM dan YM Guru Utama...sebab makin dilayan makin buruk jadinya...mungkin itu agaknya kehendak mereka...

Apa yg boleh kita lakukan ialah membuat posting2 positif yg memberi kebaikan kpd semua tanpa perlu menjawab kutukan atau mengutuk org...

Jaga diri, kurangkan kontroversi, tingkatkan prestasi...

Max-o-5 said...

soalan 1.

Siapakah golongan pengkhianat itu?

Soalan 2.

bagaimana menilai seseorang itu mengkhianati perjuangan?

soalan 3.

Bagaimana dengan Isu syahadah datuk maideen? Mengapa AJK Pusat, Jabatan Penerangan PSSCM dan Datuk sendiri masih belum/takut menjawab?

Anonymous said...

ini lah masalah anak2 melayu... konon nak jadi org positif dan produktif sehinggakan perkara2 masalah pokok dalam aqidah islam pun tak nak ambik perduli kerana nak kurangkang kontrovesi... Oii melayu yg bergelar islam... tahukah kamu bahawa jenis macam hampalah yg telah menghancurkan islam di Indonesia kerana tidak mahu masuk campur perbincangan hal2 pokok yg merosakkan aqidah...

Di indonesia telah ada falkulti pengajian islam mengeluarkan kenyataan bahawa sesama jenis boleh berkahwin didalam islam... lelaki sama lelaki atau pompuan sama pompuan.

Emmm Ramai mahasiswa islam di indonesia malas berhujah hal ini... langsung telah ramai lah yg sesat aqidah mereka hampir menjunam seluruh indonesia.

Serangan merosakkan aqidah ASWJ kini sedang rancak menyerang malaysia pula.... dan bab aqidah ini sama saja nampak macam budak2 ipt malas nak bincang..... emm bertapa bodohnya juga melayu malaysia sebab segan nak berhujah... last2 aqidah ASWJ akan terjunam juga!!!!

Persoalan : benarkah kita ini ASWJ? macamana aqidah sebenarnya ASWJ? agak2nya si Maiden guru silat cekak yg syahadah belianan dgn syahadah ASWJ tu.............. guru tu ASWJ ke?

jangan main ikut kalau tak kenal siapa guru tu.... nampak macam sama... kot2 terikut iblis jadinya!!!!!!

aku ahli silat cekak said...

datuk saithu maideen katharisa aka maideen kadir shah...membawa satu 'perjalanan' yang berbeza dari guru-guru silat cekak sebelum ini...

satay said...

sdr wahid,ni aku nak share posting positif yg aku ambik dr blog lain...

tipah ttp said...
Hati2 dengar berita...kadang2 apa yg kita sangka BENAR itu rupa2nya DUSTA semata... (kalau tak silap Almarhum Ustaz ada pesanan pasal ni...)

Sedar tak sedar kita tertipu...sedar tak sedar kita ditipu dan sedar tak sedar kita juga turut menipu...ya akhir sekali apabila kita memanjangkan berita yg palsu, kita juga dah jadi PENIPU...

Jadi, hati2lah apabila mendengar berita... tak perlu terus percaya, tak perlu dicaci-nista, tak perlu kata tidak dan tak perlu kata ya... kalau baik utk PSSCM, ambil seadanya dan kalau buruk utk PSSCM, tinggalkanlah ia...kalau tak tahu, biarkan saje...lambat laun kebenaran akan muncul jua...

Sabor jer la...

Anonymous said...

ish..ish...ish

sapa jelas menipu ni...

terang2 si maiden tu... siap ada rekoding lagi....kat majlis di kuang.

kata maiden dia tak pernah belajar cara2 nak ijazah pun dr pak ak.... tuih penipu pait.... pak ak kata maiden mai nak belajar cara nak ijazah dan tidoq selama 3 malam.......

sapa penipu ni..... maiden ka pak ak???????

Anonymous said...

la macam tu ka?

betui2 kaki penipu.... jenis sorok benda yang sebenar..... penipu pait betui la macam tu......

Nama dia tu betuai ka Maiden Kadir shah????? ka ada nama sebenar??? sah dia ni jenis penipu pait..... suka menyamar... sohot yg sebenar!!!!

sapa lagi penipu?????

so berhati2 dengan kaki penipu.... takut2 semua dah kena tipu pun.....

Hanafi said...

" Mata kapak yang dibuat daripada besi tidak boleh memotong kayu, tetapi kayu juga yang boleh memotong kayu kerana mata kapak tanpa kayunya tidak boleh memotong"

falsafah said...

emmm.... itu adalah kata2 hikmah org yg punya ilmu yg tinggi dalam agama.

pada masa ini org2 yahudi telah mengunakan amalan itu utk menghancurkan islam. Mengambil ranting utk menghancurkan perdu.

Berpunai said...

kepada ahli2 PSSCM khususnya di UiTM, tanyalah datuk maideen, siapa nama beliau yg sebenar...

kalau nama yg emak bapak bagi pun dia taknak pakai, apa jenis org ini agaknya?

Berteloq said...

DENGARLAH SENDIRI PENIPUAN DATUK SAITHU MAIDEEN, SIAP BERSUMPAH DEMI ALLAH LAGI...

http://www.youtube.com/watch?v=l1RpRtopvwk&feature=related

Berteloq said...

LAGI PENIPUAN DATUK SAITHU MAIDEEN....

http://www.youtube.com/watch?v=5VswF_LBARI&feature=related

Anonymous said...

tak payah nak buat spekulasi sendiri kalau kita pon tak tahu kebenaranya.

Sisipan Jumaat said...

org yang tak tahu saja kata isu datuk sebagai satu spekulasi. Orang yang tahu dan faham ini tak kata ia satu spekulasi.

Anonymous said...

terang lagi nyata

Lim Chong Wei said...

kepada ahli2 PSSCM khususnya di UiTM, tanyalah BERPUNAI, siapa nama beliau yg sebenar...

# Berpunai b Berteloq Didahi, eemm cantik jugak nama ni...

kalau nama yg emak bapak bagi pun dia taknak pakai, apa jenis org ini agaknya?

# Ini jenis orang yg suka mengata org tp diri sendiri...???

akar said...

falsafah said,
"mengambil ranting utk menghancurkan perdu"

...cantik ayat tu... kalau lah kita boleh menghayatinya betul2 dan menyedari betapa besarnya akibat akan perkara itu kpd masa depan agama, bangsa dan negara, tentu kita tidak akan membenarkan diri kita diperbodohkan oleh mana2 pihak utk kepentingan mereka...

"ranting tidak boleh merosakkan perdu, tapi apa guna kpd perdu kalau semua ranting rosak?"

Berpunai said...

Nama saya Berpunai! Sbb saya ada seekor burung punai.

Berteloq said...

Siapakah nama datuk maideen kadir shah yang sebenar? mengapa beliau tak mahu pakai nama dia yang sebenar? adakah dia mengambil kesempatan atas namanya dengan tidak memakai nama sebenar yg sgt menonjol kehinduannya itu? Kepada ahli-ahli di UiTM, anda orang2 yg terpelajar, jangan jd bodoh!

Anonymous said...

Apa dah jadi dengan ahli silat cekak sekarang ni?

Dah terlalu TAKSUB pada GURU sehingga akal dan pertimbangan dicampak ke dalam longkang... sudah tidak mahu rujuk kepada yang ariff dalam hal-hal agama. Main terima bulat2 apa kata guru mereka dan perbuatannya. Tok Guru mereka telah dimaksumkan seolah tak ada satu salah pun pada percakapan, perbuatan, kelakuan dan pendirian.

http://sapahabaq.blogspot.com/2011/02/sapahabaq-taksub-yang-keterlaluan.html

Berpunai said...

http://kelingpunyapasal.blogspot.com/2011/02/aku-menyaksikan.html

Siti said...

susahkan nak xplain kat orang2 yang hatinya dah beku ni, dah x boleh nk membezakan kebaikan dan keburukan , diminta pada orang2 yang jenis keras hati nih ... teruskan lah dgn agenda ala-ala yahudi korang tu... tapi dukacita dimaklumkan kami tetap bersama PSSCM hingga ke akhir nya...

Semoga Allah SWT memberi kesabaran dan kekuatan kpd kami utk meneruskan perjuangan ini hingga mencapai matlamatnya...

Anonymous said...

Orang yg tidak mahu menyelidiki dan percaya buta itu adalah jahil...

orang yg berserah kpd Allah semata tanpa ikhlas mahu siasat dalam sesuatu perkara adalah jahil...

Perdu Getah said...

wah...siti...
taksub sungguh dengan guru PSSCM.
siapa sebenarnya orang yang tak dapat bezakan kebaikan dan keburukan sebenarnya?

Jadi sdi siti menerima syahadah datuk yang tak betul itu sebagai sebutan syahadah yang betul?

Anonymous said...

wooooo banyok sengoti atu sini... takpo biar pok cik jampi nok hambat atu2 sini...

eeeeemmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawook pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawook pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawook pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawook pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawook pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawok pelawok pelawok pelawok

pelawok pelawook pelawok pelawok pelawok


keh kkeh kehh kheh kehh kkeh keh keh keh kohhhh

Aku pun ada burung said...

NAK TAHU PERANGAI AHLI2 PSSCM SEKARANG?
MCM ANON DI ATAS...
DAH MATI HUJAH LA TU....

Anonymous said...

haih?? hangat tol??

Anonymous said...

kalau dah tak ada ilmu jangan nak pertahan syahadah tok din tu... nanti turut terjerumus ke lubuk sesat

Ahli PSSCM said...

kalau nak tahu apa salahnya, jangan dengar kata2 pemimpin PSSCM,nak tahu salahnya perlah mengaji betul-betul, dapatkan ilmu yg sahih dan jelas, bukan kata2 sahaja tanpa dalil dan hujah.

ecah ooo ecah said...

Setelah membaca dan membuat analisa terhadap komen2 yg terdapat dlm blog ini, saya berpendapat hujah yg disampaikan oleh anon March 3, 2011 4:24 AM merupakan yg terbaik dan layak mendapat anugerah Sasterawan Negara.

Jika dilihat secara umum memanglah nampak seperti perkataan yg sama yang ditulis berulang2...tetapi sekiranya pembacaan dilakukan secara tertib dan bersopan-santun dgn penuh tumpuan sambil memejamkan mata, maka akan terasa lah suatu perasaan yg amat sukar utk dijelaskan dgn perkataan, apatah lagi dgn penulisan, dalam ruangan sembang yg mempunyai nama yg agak SUMBANG...mungkin bersesuaian dgn tuan ampunya badan...yg mungkin sekarang ini sedang gembira sakan, kerana berjaya menghasilkan satu cetusan yg menggemparkan, dgn tajuk satu pembongkaran, kini mendapat sambutan diluar jangkaan, katenye utk memberi kesedaran... tetapi apa yg kelihatan hanyalah membuka KEMALUAN orang...

AWAS...jgn sampai KEMALUAN anda pula yg dikangkang dihadapan orang... mungkin ketika itu baru anda faham akan keterangan ayat2 Quran...

Kalau susah jugak nak paham dgn perkataan yg sopan, mungkin lebih mudah dijelaskan dgn sepak terajang...heemmm tengoklah nanti mana2 yg bersesuaian....

Pelawok said...

kakakakaka!!

apa punya komen la..ugut nampak...

Anonymous said...

Baik kamu DIAM...

Nnt dgn kamu sekali dpt habuan...

Ada faham...atau ada apa2 soalan?

Penakut said...

mcm la aku takut...kakaka

keliru said...

ok, ada beberapa soalan:

1. Apakah yg mungkin jadi kalau datuk maiden mengaku dia mmg bersyahadah salah.

2. Mcm mana pula kalau mmg benar dia bukan guru yang sebenar.

sbg ahli, mcm apa dan apakah yg patut dibuat?

Putra said...

'keliru',

Sy mengandaikan bahawa 'keliru' benar2 ikhlas dan tidak mempunyai niat yg serong dgn persoalan yg dikemukakan....

Soalannya amat mudah...tetapi nak menjawabnya sangat payah. Dlm ruangan yg terbuka ini, sy tidak mahu membuat huraian yg mungkin akan mengundang salah faham yg akhirnya membawa lebih banyak kemudharatan drpd kebaikan....

Tetapi sy mencadangkan agar 'keliru' buatlah pertimbangan yg sewajarnya menggunakan akal yg waras dan di awasi dgn ilmu dan iman...mohon petunjuk dari Allah SWT melalui kaedah2 yg telah diajarkan kpd kita...

Almarhum Ustaz juga ada memberi panduan,
"Tengok dengan Mata Tak Boleh Percaya, Dengar dengan Telingapun Tak Boleh Percaya, Ada Akal kajilah dengan sedalam-dalamnya, baru membuat keputusan".

Akhir sekali, "Tepuk dada tanyalah selera"... kalau dah tak berselera tu, disemawa mcm mana pun tetap tak berjelira...

Semoga Allah SWT menyelamatkan kita drpd ke'keliru'an ...aamiin

keliru said...

perkara ini sudah jd pengetahuan umum, patutnya datuk buat penafian kalau perkara itu tidak benar.
jika ikut selera maknanya ikut nafsu, saya tanya soalan itu bukan untuk akhirnya ikut nafsu. soalan saya utk kita fikir dan apa yg patut kita buat sbg ahli dalam persatuan, bukan secara individu. saya bertanya mengikut fakta, tp Putra berfalsafah pula.

Putra said...

Sebagai ahli, kita seharusnya meletakkan keyakinan dan kepercayaan kpd pemimpin2 persatuan dan memberi sokongan yg padu dlm mengharungi dugaan dan cabaran yg mendatang...

Biar pemimpin buat tugas memimpin dan ahli berperanan sebagai pengikut... Kalau pengikut asyik pertikai pemimpin maka rosaklah jadinya...

Cuba renungkan sungguh2 pesanan Almarhum Ustaz ni;
"Tengok dengan Mata Tak Boleh Percaya, Dengar dengan Telingapun Tak Boleh Percaya, Ada Akal kajilah dengan sedalam-dalamnya, baru membuat keputusan".

Tidak semua perkara itu boleh dijelaskan berdasarkan fakta ... cube lah renung betul2 pesanan di atas tu...

rock said...

pemimpin itu sendiri pun bersyahadah salah, perkara asas dalam agama, mcm mana org nak yakin. Apa maknanya kata-kata..........

"tengok dgn mata tak boleh percaya, dengar dgn telinga tak boleh percaya, ada akal kajilah sedalam-dalamnya, baru buat keputusan"

boleh jelaskan....

rock said...

putra asyik-asyik ulang perkara sama...entah-entah dia ulang apa yg dia dgr saja, tp dia sendiri pun tak faham apa maknanya, sbb dia sendiri kata tidak semua boleh dijelaskan berdasarkan fakta, maknanya dia mmg tak ada fakta, oleh itu tak boleh berhujah, semata2 taksub pada pemimpin dan kepercayaan dia kepada 'guru silat tu' yang tak betul. Sebenarnya ramai sudah sedar dan melihat keburukan perangai ahli-ahli silat, nyatalah silat cekak ini dirosakkan oleh peribadi seperti guru ini. tidak hairanlah kerana selama ini syahadah dia pun tak betul, nasib baik orang buat bising, kalau tak dia terus bersyahadah seperti itu sampai mati.

rock said...

saya ada beberapa soalan:

1. betul ke silat cekak ni silat tauhid, kalau betul di mana tauhidnya dan mcm mana? sedangkan gurunya mengucap kalimah syahadah pun tak betul.

2. betul ke silat cekak ni memperjuangkan budaya bangsa melayu? mcm mana pula dengan guru ni, dia bukan melayu, mcm mana orang2 melayu dalam silat ni boleh melantik dia sebagai pemimpin, seharusnya pimpinan kena la melayu kerana lebih faham tentang budayanya sendiri.

3. betul ke silat cekak ini memperjuangkan agama? tak pernah nampak pun ahli2 silat cekak ini bekerjasama menganjurkan program2 agama dengan orang lain. adakah ahli silat cekak merasakan agama mereka lebih baik dari agama org lain sehingga tidak boleh dipertikaikan, saya ada kawan ahli silat cekak yg selalu ponteng solat khususnya solat jumaat, mcm mana pula dengan gurunya sekarang? di mana dia mendalami ilmu2 agama? atau dia menafsir agama mengikut kemahuan dia sendiri?

seperti Putra tulis di atas...ada akal kajilah dalam dalam, baru buat keputusan.

Anonymous said...

yang hebatnya... silat cekak ni ada fatihah special dan anggap fatihah orng lain asyik sebut nama iblis... betul ka ni? boleh ka tok guru tok din tu boleh kupaskan.... rujuk kitap mana? ka dia nak main suruh ustaz kahar setiabudi tu tolong kupaskan..... atau si olin sua tu yang nak kupaskan...

kalau betui tok din ni telah tersalin ilmu hakikat dari ustaz hanafi.... kita nak tanya lah juga... bab fatihah special silat cekak ni..... atau suruh tok din bukak kitab fatihah ni, tolongkan baca lepas tu tolong syarahkan... ka dia nak buka buku yang ismail kamus tulis tu?

Kalu nak jadi tok guru silat tauhid ni bukan senang bro..... nak kena ada ilmu pelbagai dalam bidang agama bro... kalu tidak jadi je la guru silat... tapi nak jadi guru silat melayu...takkan nak pakai tok guru hindu....

benda macam ni pun tak leh nak timbang.....

Putra said...

Drpd beberapa kenyataan oleh 'rock', jelas bahawa beliau ini bukan ahli silat cekak... oleh itu saya tak akan menjawab sebarang soalan drpd beliau...

Bagi saya beliau bukanlah hendak mengetahui tentang silat cekak tetapi hanyalah bertujuan membuat pertikaian dan mencari keburukan semata2.

Kalau benar andaian saya ini, beliau merupakan seorang yg BUSUK ....

rock said...

ooo, kenapa pula taknak jawab, adakah terkhusus bg ahli-ahli PSSCM sahaja yang boleh tahu? Apa pula yang dirahsiakan sgt tu?

Saudara Putra menulis semata-mata menegakkan egonya, sebenarnya saudara tiada hujah dan pengetahuan utk menjawabnya...atau takut kerana benar2 tiada hujah.

jawab la...ahli2 PSSCM kan suka sebut 'berani kerana benar'..tak pun jawab soalan berkenaan fatihah dr anon di atas....

andai kata bapa saudara putra bertanya dan dia bukan ahli,adakah saudara putra takkan jawab soalan2 tu? mcm mana saudara yakin benar saya bkn ahli PSSCM?

Anonymous said...

Memang benarlah andaian ko Sdr Putra ... 'rock' ni memang seorang yang BUSUK ... cara pertanyaannya jelas menunjukkan keBUSUKan beliau... kalau diamati bau busuk ini seumpama bau LEMBU... eeeemmmm jgn2 ni lembu jiran aku yg terlepas aritu...eeeemmmm eeemmmm mcmana plak boleh terlepas ke sini...????

semangatinsan said...

marah sungguh si putra nie kat si rock ......... hingga tak nak jawab .................

jawab je lah putra ... kalau hang dah agak die bukan ahli, lagi senang hang nak goreng die.

kita pung semua tahu, kehebatan silat cekak nie kang akan sentiase menang ..........

semoga anda menang dan memberikan jawaban kepada si rock ..........

adoyaii said...

Sebaiknya putra tidak memberikan jawaban kerana si rock tiada kena mengena dan tidak sepatutnya menyibuk dalam urusan ini. Lainlah kalau dia tu ahli, barulah sesuai untuk dia tumpang sibuk.

Kalau orang yang tidak berkenaan tiba2 menyibuk dalam urusan kita...apa patut kita buat???

Sebagai contohnya, lembu ntah sape punya tiba2 masuk kawasan rumah kita, apa patut kita buat???

Kalau masuk saja tu boleh tahan jugak, ni siap makan pokok bunga taik ayam kita kemudian tinggalkan taik dia untuk kita fikir2kan penyelesaiannya.... grrrrrmmmmm

Engko je la tolong jawabkan...

rock said...

anda semua masih gagal menjawab soalan yg mudah saya, saya bg satu lg contoh.

katakan imam masjid, pegawai dr jabatan agama tanya soalan yg sama, mereka bukan ahli PSSCM...adakah anda akan memberi jawapan seperti di atas?

CK said...

kenapa jadi sampai mcm ni, masalah simple saja...settlekan cara simple juga la. yang salah mengaku, tak tak salah tak payah la memekak...lebih dulu dari kuah ahli silat cekak ni. kalau guru tu salah, kita minta dia mengaku ke tidak, kalau dia tak mengaku maknanya dia menipu, org menipu mana boleh jadi guru.

rock said...

kenapa ahli-ahli tegar psscm sudah senyap?
sebelum ni bergegar-gegar cabar orang! baru tanya 2-3 soalan dah menikus....lps tu suka pulak melabel-label orang...saya dengar ahli psscm ni suka gelar org setan, iblis dan mcm2 lagi....tp bila ditanya soalan....MENIKUS..JADI PENGECUT!

Anonymous said...

Wow garangnya si rock ni.... tapi sebenarnya garang tu sifat haiwan... so janganlah GARANG sangat...

Tapi awak mana tahu yang garang tu sifat haiwan...sebab awak bukannya ahli silat cekak ... awak tu penyebok sajer... jenis suka 'menangguk di air yang keruh'...ambil kesempatan utk rosakkan orang lain... jenih 'kaki busuk'.... eeeee busuk punya olang...

Anonymous said...

yang aku tahu si Garang tu lah si Tok DIN

rock said...

aik!
terasa ker!!!
bila masa pulak aku garang...mmg anda suka mengandai-andai sahaja...buat kesimpulan tanpa fakta dan cuba pula tukar topik dengan buat serangan peribadi....di mana dalam tulisan saya yang menunjukan saya garang?
saya dengar guru yang tak betul syahadahnya inilah yg suka melabel orang syaitan dan iblis...

timbal balik said...

antara sifat munafik yg dimaklumkan ;-

- bercakap tipu
- " jangan panggil saya guru kerana guru masih ada kat BM "
- " guru tak ajar saya, tapi 3 malam belajar "
- " lafadz syahadah dulu telo, kini dah ok

Semoga kita orang melayu dan beragama islam ditunjuki jalan yang benar dan diredhai oleh ALLAH SWT.

Semoga juga, ahli silat cekak menjadi berani bertanya masalah syahadah ini kepada ustadz ustadzah, imam, qadhi, guru al qur'an yang bukan ahli silat cekak .

munirah said...

ahli psscm ramai yang sombong-bodoh. ahli2 di ipt jd belagak lg2 yg jd ajk tu.

munirah said...

lebih lagi lagaknya yg jd jurulatih.

munirah said...

Terlupa nak cakap...yang paling berlagak antara yang berlagak ialah aku sendiri...

munirah said...

Dah memang ko tu iblis... takkan nak panggil sudu atau garpu pulak... hehehhhe

Anonymous said...

Itulah ko org ni tak menilai hujah dan persoalan denga keilmuan sebenar. Ni duk kutuk, last-last ko org jadi caca marba. Tolonglah nilai Guru Keling. Apa dia ada? Kalau setakat harta kekayaan, itu hanyalah duniawi.

Minta dia jelaskan dulu tentang Syahadah Tak Lazim dia tu? Kalau tak, ko org semua diLEMBUkan olehnya hanya kerana dia kaya. Pesan Guru terdahulu hanya Allah Ta'ala yang Kaya.

- PENYEMBELIH LEMBU-

munirah said...

Ko tu yang bengong. Hujah kepala hotak kau. Yang ko duk ulang2 tu hanya tuduhan membabi buta. Modal lapuk. Sebab tu depa tak layan. Memangla ko ni betul2 lembu la.

Munirah said...

siapa pulak la yang guna nama saya tp guna bahasa yg tak elok ni, kalau sudah tak ada hujah yg konkrit, jgn la pula pakai nama org dan tulis bukan2.

jawab saja la persoalan yg diberi kalau yakin dengan kebenaran. kalaulah betul2 anak jantan.

munirah said...

kenapa agaknya datuk maideen masih takut menjawab dengan telus isu syahadah ini, ini bukan tuduhan ataupun perkara yg sengaja diada-adakan, ini perkara yang benar2 berlaku, saya diberitahu ada surat2 meminta penjelasan dihantar, semua yg hantar surat igantung dan dipecet dari psscm.

saya rasa datuk takut kerana kesalahan syahadah ini membuktikan dia TIDAK LAYAK menjadi guru seterusnya membuktikan dia seorang PEMBOHONG.

Munirah said...

Manusia yang perangai macam iblis kalau nak hasut dan rosakkan orang memang dia cakap elok2, guna ayat baik2, buat muka manis ... macam ayat saya ni... manis jer....

Anonymous said...

Haaah....memang manis sungguh ayat ko. Dasar makhluk perosak.... sakkli aku dapat aku tampar biar melecet muka ko....betina sial.....

- PENYEMBELIH LEMBU-

munirah said...

Celaka ko -PENYEMBELIH LEMBU-. Saya rasa awak tidak patut masuk campur urusan manusia disini. Awak pergilah berbual-bual dengan lembu lembu awak atau yang seumpama dengannya.

munirah said...

buruknya perangai ahli-ahli silat cekak malaysia nie.

Anonymous said...

Apa lak guna nama samaran saya PENYEMBELIH LEMBU, hoi pakai nama samaran sendiri tak blh ke?

JAWAB DULU SOALAN AKU TU?


-PENYEMBELIH LEMBU-
(Yang ni ORI, dapatkan yang ORI di pasaran)
MEMANG KO ORG LEMBU, diLEMBUkan, itu pasal ko org takut dengan soalan aku sebagai PENYEMBELIH LEMBU. Taksublah ko org ni!!!!!!!!!!)

munirah said...

perangai ahli silat cekak semakin lama semakin teruk, membenarkan perkara batil (isu syahadah), taksub pada guru, sombong, berlagak termasuk berlagak pandai walaupun sebenarnya jahil dan byk lagi...semoga anda semua sedar diri, termasuk kepada yang sudah beruban di kepala. Adakah ini ajaran dan didikan datuk maiden?

Anonymous said...

Itulah bila perkara yang HAK tidak pada orang yang HAK. Apa lagi orang Datuk Saithu, jawablah...

-PENYEMBELIH LEMBU-

Anonymous said...

PSSCM = Persatuan Salah Syahadah Cara Maiden
PSSCM = Persatuan Suka Sungguh Cemarkan Melayu

Bro, mana ada dah perkataan SILAT dalam PSSCM kerana perkataan SILAT itu hanya untuk orang Melayu. Tetap hak orang Melayu. Dalam buku istilah pun ada cerita.

Sedarlah wahai Melayu dalam PSSCM, ko org tu dah kena tipu. Siapa yang rosakkan PSSCM kalau bukan ko org (orang Melayu) yang mengikut taksub pada TERLEBIH MELAYU.

-Perjuang Hak Melayu @ PENYEMBELIH LEMBU-

HELL'S ENGINE! said...

SEMUA DIJEMPUT HADIR:

SEMINAR: AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH, ISU2 DAN CABARAN SEMASA.
9 APRIL 2011
DEWAN KULIAH B,
KOMPLEKS KEJURUTERAAN, UiTM SHAH ALAM.

PERCUMA KEPADA SEMUA PELAJAR-PELAJAR IPT, MAKAN FREE DARI PAGI SAMPAI PETANG!

nora said...

sabar2....istiqfar banyak2...hehehe...aku pun ahli gak...biar orang atas yg selesaikan menda ala niii...korang bertekak kat dlm ni ada ke dorg dengar...ishhhh...pasal ni aku n the gang tak dpt nk sambung silat aku tauuu..huhu

Anonymous said...

Silat apa lagi yang tinggal kalau dah Guru dia bukan Melayu. Hentikan.....

Ada 3 perkara yang harus dipertimbangkan semua :

1. Guru bukan Melayu - Silat hanya untuk orang Melayu dan yang pasti mesti Gurunya MELAYU.

2. Kalau tegakkan Islam , SYAHADAH mesti betul. Itulah PERJUANGAN kita sampai akhir hayat.

3. Kenapa mesti TAKSUB kalau kebatilan sudah nyata?

SEDARLAH KERANA SAUDARA SEMUA SUDAH JAUH MENYIMPANG DARI PERJUANGAN SEBENAR.

-PENYEMBELIH LEMBU-
(Sedarlah orang MELAYU kerana LAHIR CEKAK KERANA KESEDARAN demi AGAMA, BANGSA DAN NEGARA)

Cik Timah said...

nora...

biar orang atas selesaikan?
saya ni orang atas la...hahahaha....

tak ada sesiapa bertekak dan pastinya tiada sesiapa yg dengar, kerana di sini org menulis cik nora oiiii...

pasal ni tak dapat sambung belajar silat?
fikirlah kenapa, jangan tak fikir, jangan tak gunakan akal yg tuhan bagi cik nora.

nora said...

ermmm...yola tu cik timah oiii....

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 241   Newer› Newest»

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails